Louis Zamperini

Hej läsare! Det var ett tag sedan men jag har haft fullt upp en tid och även så ville jag ta en paus från bloggen då jag har haft fullt upp med att fortsätta skriva på böckerna jag skriver. Och titta på nya serier som Orphan Black och Continuum som jag börjat följa och sett klart säsongerna av som är ute, haha!
Jag har även ändrat designen och kommer behålla den här tills jag får ihop tillräckligt med poäng för att göra en mycket bättre, som passar till bloggen. Jag kommer även från och med i dag vara mer aktiv på bloggen, så se till att klicka in minst en gång om dagen. Tackar!!
 
Först och främst måste jag skriva ner och berätta en sak. Mitt senaste inlägg var om Down Syndrome, som ni minns. För en vecka sedan såg jag det näst senaste avsnitt av Glee säsong 6 (ja, jag kan kolla på allt från barnfilmer till horror-filmer utan att skämmas) och det handlar just om karaktären Becky, som har DS och enligt hennes on-screen-pojkvän, som inte har DS berättar både för karaktärerna i Glee och för tittarna att bara för man har DS så ska man inte behandlas som om man inte är normal. Människor med DS kan göra exakt samma saker som "normala" människor, även om vissa av dem behöver längre tid till att göra saker än andra.
 
Men i vilktet fall som helst. Igår var jag på bio med en vän och såg filmen Unbroken. Anledning? Jag är extremt intresserad av Andra Världskriget (det kommer inom den närmsta tiden i bloggen) och jag ville verkligen se den. Helt ärligt så kände jag knappt till historien som skildas i filmen Unbroken, bara att det var en olymptisk friidrottare som flöt på en flotte i över två månader, vid namn Louis. Mindes inte efternamnet då jag aldrig har sett olymptiska spelet.. Men lär göra det från och med nu, i alla fall gamla spel från 1900-talet. För det är riktigt intressant!
Gissa vem som kommer köpa boken "Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience and Redemption" så snart jag kan? Jo, jag! Jag blev faktiskt fängslad av historien och Angelina Jolie (ja, helt otroligt??) som var regissören skapade en riktigt bra film, för att vara första gången!
 
Nu kommer det här inlägget handla just om Louis Zamperini och jag tycker ni borde läsa boken och se filmen, för det är verkligen värd att se.
 
Louis Silvie Zamperini var född den 26 januari 1917 (ett år äldre än min farfar) i Olean New York. Han dog den 2 juli 2014 i Los Angeles (två år efter min farfar) och han deltog i OS 1936. När Louis var två år gammal, år 1919 flyttade familjen till Torrance, Kalifornien. Hans föräldrar var Anthony Zamperini och Louise Dossi, som båda var ursprungligen från Verona (jag har varit där), Italien. Föräldrarna var gifta men italienare behåller alltid sina fäders efternamn, även om de gifter sig. Louis hade en äldre bror, Pete Zamperini och två yngre systrar, Virginia och Sylvia Zamperini. Syskonen började vid tonåren på Torrance High School och Louis fick senare i livet smeknamnet "Torrance Tornado", för han skulle bli en av Amerikas snabbaste friidrottare.
När familjen flyttade till Amerika kunde ingen av dem engelska. Louis och syskonen lärde sig det snabbt men föräldrarna hade barnen som tolkar under många år. Fram tills han började bli friidrottare i Torrance High School, blev han mobbad för hans ursprung.
 
När Louis Zamperini var med i Berlin-OS 1936, slutade han på åttonde plats på 5000 meter, på 14 minuter och 46,8 sekunder. Precis efter loppet, stal han en nazistflagga på plats, och det blev han världskändis över. Han ville göra en egen liten prostest mot Adolf Hitler, då han spurtade (vann) det sista varvet på 56 sekunder och roffade åt sig en tysk naziflagga under sekunderna. Han skulle bli USA:s medaljhopp inför OS sommarspel 1940 i Helsingfors, Finland, men när Andra Världskriget bröt ut så ställdes tyvärr spelen in.
 
När Louis Zamperini var 24 år gammal, 1941 tog han värvning i det amerikanska flygvapnet. Efter utbildningen blev han löjtnant och deltog i flera lyckade bombräder mot japanska ställningar. När han och hans gäng i flygplanet skulle åka över Stilla Havet i maj år 1943 för att leta efter ett störtat amerikansk plan, fick flygplanet motorfel och störtade i Stilla Havet.
Det var elva män som besättning i flygplanet men bara Louis Zamperini, piloten Russell Allen "Phil" Philips och Francis "Mac" McNamara överlevde.
De tre spendera flera veckor ute vid havet på två flottar. Francis McNamara överlevde 33 dagar på flotten medan Louis Zamperini och Russell Allen Philips överlevde alla 47 dagar. De fångatogs av japanerna och var mer än två och ett halvt år i två olika japanska fångläger. Louis Zamperini blev utsatt under dessa åren för medicinska experiment, slavarbete och brutal misshandel. Han blev måltavla för en sadistisk vakt vid namn Mutsuhio "The Bird" Watanabe, vars mål var att bryta ner Louis Zamperini både fysikt och psykiskt. Men när jag såg filmen tänkte jag att "The Bird" troligen var förälskad i Louis Zamperini och pågrund av att "The Bird" hatade att han gillade män, så blev han sadistisk mot dem han tyckte om. Min egen teori är, hahaha!!
 
Den amerikanska militären befarade att besättningen på flygplanet i maj 1943 hade ommkommit och de meddelade föräldrarna och familjerna att deras söner var döda. Det döptes kort efter en friidrottstävling i Louis Zamperinis namn för att hedra honom.
1945 då kriget slut, så var Louis Zamperini fortfarande vid liv, det visades till och med att hans kollega Russell Allen Philips också överlevde åren på det andra fånglägret.
De båda kom hem till Amerika igen och förblev vänner livet ut.
 
Louis Zamperini gifte sig år 1946 med en kvinna vid namnet Cynthia Applewhite och de var gifta fram till hennes död år 2001. Efteråt förblev han änka. De fick två barn tillsammans, Cissy och Luke Zamperini.
Han var även katolik och han var en trogen "tjänare" till Gud fram till sin död, då han ansåg att Gud hade hjälpt honom att överleva kriget. Torrance Aiport, hemstadens flygplats till Louis Zamperini döptes om till Zamperini Field fem år efter attacken av Pearl Harbor.
 
När Louis Zamperini var ung ville han springa loppet i Japan-OS - inte ens efter kriget ändrade han sig, men det var inte förrän fyra dagar innan hans 81 födeledag i januari 1998 som han sprang Olympiska Torch för vinter olympiska spelet i Nagano, Japan. Och Nagano låg inte långt ifrån fånglägret där han hölls fången.
Under den tiden ville han möta de gamla fångvaktarna men Mutsuhio "The Bird" Watanabe vägrade träffa honom.
 
Som jag skrev ovan, så skildas Louis Zamperinis liv i den nya filmen Unbroken, men han fick inte själv se slutprodukten av den. Fem månader innan premiären dog han av lunginflammation och han hann fylla 97 år förra året.
 
"The hardest thing in life is to forgive. But hate is self-destructive. If you hate somebody, you're not hurting the person you hate. You're hurting yourself. Forgivness is healing." - Louis Zamperini.
Svensk överättning:
"Det svåraste i livet är att förlåta. Men hat är självdestruktivt. Om du hatar någon, så sårar du inte den person du hatar. Du sårar dig själv. Förlåtande är helande." - Louis Zamperini.
 
 
Vi hörs i nästa inlägg,
zachs.
 
Allmänt | |
Upp